15/03/23

תכנית ות"ת לעידוד אוניברסיטאות המחקר המתוקצבות להעלות את התפוקה המחקרית הישראלית האיכותית באמצעות תמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר

בישיבתה מיום 15.3.2023 דנה ות"ת בתכנית לעידוד אוניברסיטאות המחקר המתוקצבות להעלות את התפוקה המחקרית הישראלית האיכותית באמצעות תמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר.

חוקר, המועסק במסלול שונה מהמסלול הרגיל של חברי הסגל הבכיר, הינו מדען בעל רקורד מחקרי מוכח, הפועל בצמוד ובכפוף לראש הקבוצה/מעבדה (PI), מסייע בקידום המחקר, עוזר בתכלול עבודת המעבדה (קשרים בינ"ל, ליווי סטודנטים, פיתוח והפעלה של ציוד ומערכות מורכבות), ושותף בכתיבה של מאמרים והגשות למענקים. חוקר זה יכול להיות מועסק בחוזה זמני או במסלול קביעות עם דרגות קידום מוגדרות.

המטרה העיקרית של התכנית המוצעת הינה לעזור להעלות את התפוקה המחקרית הישראלית האיכותית ביותר (Top 1%, Top 10%) ע"י ידי שימור חוקרים מצטיינים במעבדות המחקר, עיבוי המערך המחקרי, ומינוף איי מצוינות.  באופן עקיף, תוכל התכנית גם לעזור במשימה של "החזרת מוחות", שכן היא תייצר עוד אפשרויות השתלבות בפעילות מחקרית באקדמיה עבור חוקרים מצטיינים, ובכך אפיק אטרקטיבי למסיימי פוסט-דוקטורט בחו"ל. בנוסף, אוניברסיטאות מובילות בארה"ב מעסיקות חוקרים מסוג זה, ומספרם והיקף התעסוקה שלהם ממשיך לעלות עם השנים, דבר המצביע על תרומתם החיובית. חלקה של ות"ת בתכנית, נועד לתמרץ העסקה של חוקרים מסוג זה בכלל  אוניברסיטאות המחקר בהן, עקב מגוון סיבות, הבחירה נתפסת לרב בין החלופה של קליטת חבר סגל בתקן או של העסקה של חוקר. בנוסף, במכתב ששלח פורום ור"ה ליו"ר ות"ת לקראת גיבוש התכנית הרב-שנתית לשנים תשפ"ג-תשפ"ח, הובעה החשיבות לקידום תכנית להעסקת "עמיתי מחקר/תומכי מחקר".

התכנית

התכנית תתמוך בהעסקה של חוקרים העונים לפרופיל האמור באוניברסיטאות המחקר המתוקצבות ע"י תמיכה של ות"ת בשליש מעלות ההעסקה. המוסד/חוקר ראשי (PI) יממנו באופן שווה או לפי בחירת המוסד את שני השלישים הנותרים. הסיבה לחלוקת התקציב באופן זה היא על מנת לוודא שהמוסד לוקח חלק בעלות ההעסקה והיא אינה כולה מ"כסף רך" שמקורו במענקי המחקר של החוקר הראשי. שכן, כאמור לעיל, העסקה על בסיס כספי מענקים בלבד אינה מאפשרת ביטחון תעסוקתי ולכן פחות אטרקטיבית למועמדים החזקים יותר. עם זאת, חשוב שגם החוקר הראשי ייקח חלק במימון עלות ההעסקה של החוקר  הנקלט במעבדתו/קבוצת המחקר שלו, על מנת לוודא שהמועמדים אכן מגיעים למקומות בהם הם יוכלו לתרום הכי הרבה ולמנף את איי המצוינות היכן שהחוקר הראשי יכול ומעוניין להשקיע. עם זאת, אין מניעה שהמוסד יממן במלואם את שני שליש עלות ההעסקה אם יש רצון מוסדי לקדם ולחזק מעבדות מסוימות שלחוקר הראשי בהן עדיין אין יכולת לממן שליש או פחות מעלות ההעסקה. במילים אחרות, הכסף המוסדי יכול לממן את שני שליש עלות ההעסקה אך המצב ההופכי בו החוקר הראשי מממן שני שליש עלות ההעסקה מ"כסף רך" בלבד אינו קביל מאחר ואינו מאפשר יציבות תעסוקתית.

חוקרים העונים לפרופיל יוכלו להיות מועסקים במשרה מלאה, או בחצי משרה. אחת הסיבות לכך היא כדי לאפשר העסקה כמו בתכנית מורה-חוקר. תכנית מורה-חוקר הוזכרה במסגרת דוח הוועדה להגדלת מספר הסטודנטים במקצועות ההיי-טק האקדמיים של ות"ת  בשנת 2018 (עמ' 21, ו-63), שבו הומלץ כי ות"ת תשתתף בתכנית ותתמוך בהרחבת פריסת התכנית לאוניברסיטאות נוספות. אנו מאמינים ששילובה במסגרת התכנית לתמיכה בחוקרים  ישרת את שתי המטרות: גם עיבוי המערך המחקרי האקדמי, וגם הגדלת מספר הסטודנטים להייטק ע"י תגבור לימודי המדעים בתיכון. יובהר כי מכל מקום, אין חובה כי חוקר המועסק בחצי משרה כאמור יעסוק בחצי משרה בתיכון.

כמו כן, יובא לידיעת המוסדות כי במידה ובמסגרת תכנית זו ייקלט חוקר שהוא עולה או תושב חוזר העומד בתנאי משרד העלייה והקליטה, המוסד יהיה זכאי לסבסוד נוסף ממשרד העלייה והקליטה, כפי שיצורף לקול קורא שיפורסם (מצ"ב עקרונות התכנית של משרד העלייה והקליטה).

ות"ת תתמוך בהעסקה של חוקרים העונים לפרופיל האמור בהיקף של כ-50 משרות מלאות בשנה סה"כ בכל אוניברסיטאות המחקר, וכך על פני חמישה מחזורים התכנית תיתן מענה ראוי לצורך העולה מן השטח. לאור חוסר הבהירות התקציבית, מוצע שבמחזור הראשון, תשפ"ד, יהיו עד 40 חוקרים במשרה מלאה (FTE). בהמשך ניתן יהיה להגדיל את היקף המחזורים עד ל-50 חוקרים במשרה מלאה במחזור, בהתאם לביקוש והיצע, כמפורט מטה.

 מאפייני התכנית

1. קהל היעד של התכנית הינו בעלי תואר שלישי, המעוניינים להיקלט במעבדות/קבוצות מחקר כחוקר במסגרת התכנית החדשה בפרופיל האמור ואינם מועסקים כיום בתפקיד דומה במוסד. המועמדים צריכים להיות בעלי יכולת מחקרית מוכחת (פרסומים, זכיה במלגות, מענקים, פרסים וכדומה), וידע נרחב בתחום התוכן של המעבדה/תשתית המחקר הרלבנטית.

2. התכנית מיועדת לשמונה אוניברסיטאות המחקר המתוקצבות, כל מוסד יוכל להגיש עד 10 מועמדים בשנה במשרה מלאה או 20 מועמדים בחצי משרה.

3. הליך השיפוט: כל אוניברסיטה שתרצה להשתתף בתכנית תתחייב להעביר שמות וקורות חיים של 2-4 מעריכים פוטנציאלים מטעמה, אשר יידרשו לעמוד בקריטריונים של מל"ג/ות"ת למינוי ועדות שיפוט, כולל חתימה על טופס ניגוד עניינים, ובשים לב לדרישה לאיזון תחומי, מגדרי ומגזרי. ות"ת תהא רשאית לבחור מבין המעריכים שיוגשו ע"י האוניברסיטאות ושיעמדו בקריטריונים לעיל, מקסימום 2 מעריכים מכל מוסד לטובת הקמה של ועדת שיפוט מרכזית לתכנית, כולל האפשרות לחילופין ביניהם במהלך שנות פעילות התכנית. המעריכים ידונו בבקשות אחת לשנה. הבקשות של כל מוסד לא ידונו ע"י המעריכים שהוצעו ע"י אותו המוסד. הרכב הועדה יובא לאישור ות"ת והיא תפעל בהתאם לנוהל ות"ת/מל"ג לעבודת ועדות שיפוט/היגוי מטעמה.

4. הזוכים ייבחרו על בסיס קריטריונים של מצוינות מדעית (בדומה למלגות אלון) והתאמתם למעבדה/קבוצת המחקר אליה הם מיועדים להשתייך במהלך תקופת המענק ופוטנציאל התרומה שלהם.

5. המוסדות הזוכים יקבלו תמיכה להעסקת החוקר לתקופה מקסימלית של 5 שנים. עם הודעת הזכייה (על סמך התחייבות מראש) ימציא המוסד למועמד הזוכה כתב מינוי ארעי לשנתיים במסלול. בתום שנתיים, אם יבחר המוסד בהמשך העסקת החוקר, ימציא המוסד כתב מינוי ארעי ל-3 שנים נוספות.

6. תנאי ההעסקה:

  • החוקר יועסק במסלול "חוקרים" באוניברסיטה, ובמידת הצורך תתאים האוניברסיטה את תקנון המינויים הרלוונטי כך שתוכל לקלוט מועמדים בפרופיל שתואר להלן במסלול זה.
  • לצורך תקצוב המוסד בגין השתתפותו בתכנית - שכר החוקר יחושב לפי שכר מרצה בכיר בהתאם לטבלאות ות"ת (פרוט מטה).

תקציב

בהתאם לתנאי התכנית עלויות ההעסקה של החוקרים בתכנית ימומנו במשותף ע"י המוסדות והחוקרים, וע"י ות"ת. אומדן עלות העסקת חוקר במשרה מלאה בתכנית מחושבת על בסיס עלות ההעסקה של מרצה בכיר עם 8 שנות ותק, ותעמוד על 350 אלף ₪ לשנה, או 1.75 מיליון ₪ ל-5 שנים. עלויות העסקה אלה מתבססות על אומדנים המשמשים לחישוב התמיכות בתכניות מלגות הסגל וקליטת מדענים עולים בהן ות"ת משתתפת וכוללות גם תוספת להשתתפות בכנסים, המחושבת על בסיס עלויות הקק"מ של חברי סגל בדרגת מרצה בכיר.

תמיכת ות"ת בעלות ההעסקה של חוקר בתכנית תעמוד על 116 אלף ₪ בשנה או שליש מעלות השכר, הקטן מביניהם, כלומר: תמיכה מקסימלית על-פני חמש שנים של 580 אלף ₪, ויתרת העלות תמומן ע"י האוניברסיטה והחוקר הראשי.

לאור חוסר הבהירות התקציבית, מוצע שבמחזור הראשון, תשפ"ד, יהיו עד 40 חוקרים במשרה מלאה (FTE). בהמשך ניתן יהיה להגדיל את היקף המחזורים עד ל-50 חוקרים במשרה מלאה במחזור, בהתאם לביקוש והיצע, ובכפוף להקצאת משאבים הנדרשים, בתאום עם אגף תקצוב.

להלן מתווה תמיכת ות"ת המאושר לתכנית לפי מגבלה של עד 40 חוקרים במשרה מלאה במחזור (מתוך עלות העסקה המוערכת בסך של 350 מיליון ₪):

חוקרים בחצי משרה ייהנו מאותם התנאים המפורטים בטבלה שלעיל, אך היות שהיקף העסקתם במשרה האקדמית הוא 50% בלבד, הרי שאומדן עלות העסקתם קטן ל-175 לשנה ותמיכת ות"ת תקטן בהתאם לסך של 58 אלף ₪ בשנה.

יפורסם קול קורא בהתאם לעקרונות החלטה זו.