31/05/23

תכנית ות"ת לעידוד העסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר באוניברסיטאות המחקר: עדכון הגדרת קהל היעד במאפייני התכנית

במסגרת תכנית ות"ת לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר (חמישה מחזורים: תשפ"ד-תשפ"ח) (החלטת ות"ת מיום  15.3.2023 שעודכנה ביום 17.4.2023 בנוהל מיוחד במייל), סעיף 1 במאפייני התכנית באשר לקהל היעד קובע כי:

"החוקר אינו מועסק כיום בתפקיד דומה במוסד, קרי במסלול "חוקר" כאשר מימון עלות ההעסקה נעשה במשותף על ידי המוסד ועל ידי החוקר הראשי, במתווה של חוזה באורך שנתיים לכל הפחות הניתן לחידוש."

לאור פניות שהתקבלו ממוסדות, לפיהן הגדרת קהל היעד כפי שמצוין במאפייני התכנית (סעיף 1 לעיל) מונעת מהמוסדות להעסיק חוקרים, שנמצאו כמועמדים ראויים לתכנית, באופן רציף על פני השנה, שכן הקול הקורא יוצא רק אחת לשנה. בצורה זו, נוצרים מצבים בהם חוקרים שהמוסד מעוניין להתחיל בהעסקתם באופן מידי, נפסלים דה פקטו כמועמדים ראויים לתכנית התמיכה של ות"ת בשל בעיה טכנית של חוסר סנכרון בלוחות הזמנים. מאחר ומאפייני התפקיד אינם כאלה המגבילים את תחילת ההעסקה (אין חובת הוראה), אין היגיון להכריח את המוסד לפסול או לדחות העסקה של חוקר ובכך להסתכן באובדן מועמדים ראויים. על כן, עלה הצורך לאפשר הגשה של מועמדים שהעסקתם במוסד בתפקיד דומה לזו שבתכנית (סעיף 1 במאפייני התכנית לעיל) החלה עד שנה ממועד ההגשה למחזור. זאת כדי לאפשר רצף העסקה בכל מחזורי ההגשה ולאפשר למוסדות שקדמו מהלכים בהלימה עם יוזמות ות"ת להשתתף בתכנית. למען הסר ספק, על מנת שלא לתמוך בחוקרים שכבר מועסקים במוסדות לפני כניסת תכנית ות"ת לתוקף, בשנת התכנית הראשונה תתאפשר הגשה של מועמדים שהעסקתם במוסד בתפקיד דומה החלה ממועד החלטת ות"ת, 15.3.2023, ולאחר שנת התכנית הראשונה תתאפשר הגשה של מועמדים שהעסקתם במוסד בתפקיד דומה החלה עד שנה ממועד ההגשה למחזור.

לפיכך החליטה ות"ת לעדכן את התכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר באופן שסעיף 1 במאפייני התכנית יהיה כדלקמן:

"החוקר אינו מועסק כיום בתפקיד דומה במוסד, קרי במסלול "חוקר" כאשר מימון עלות ההעסקה נעשה במשותף על ידי המוסד ועל ידי החוקר הראשי, במתווה של חוזה באורך שנתיים לכל הפחות הניתן לחידוש. בשנת התכנית הראשונה תתאפשר הגשה של מועמדים שהעסקתם במוסד בתפקיד דומה החלה ממועד החלטת ות"ת, 15.3.2023, ולאחר שנת התכנית הראשונה תתאפשר הגשה של מועמדים שהעסקתם במוסד בתפקיד דומה החלה עד שנה ממועד ההגשה למחזור על מנת לאפשר רצף העסקה."