16/12/20

תכנית ות"ת לקידום מיזמים סטודנטיאליים מצטיינים בשלב הוכחת היתכנות

ביום 16.12.20 דנה ות"ת בתכנית לקידום מיזמים סטודנטיאליים מצטיינים בשלב הוכחת היתכנות.

ביום 5/3/2018 החליטה ות"ת על הקצאה של 60 מליון ₪ לטובת עידוד היזמות והחדשנות במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, והקצאה של 45 מיליון מתוכם לקול קורא להקמה או שדרוג של מרכזי יזמות וחדשנות בתוך הקמפוסים במוסדות להשכלה גבוהה המוכרים והמתוקצבים על ידה.

ביום 28.11.2018 החליטה ות"ת על חלוקה של 30 מיליון ₪ נוספים (15 מיליון ₪ הוקצו ע"י ות"ת ו-15 מיליון ₪ מתקציב המשרד לשוויון חברתי) להרחבת תכנית מרכזי היזמות והחדשנות. מתוך סך זה, הוקצו 21.75 מיליון ₪ להקמת מרכזי יזמות במוסדות נוספים, והיתרה בסך 8.25 מיליון ₪, הוחלט כי תוקצה לפעולות עתידיות המיועדות להמשך התכנית.

מטרתם של מרכזי היזמות שהוקמו ו/או שודרגו בתמיכת ות"ת בעקבות הקול הקורא המוזכר לעיל היא לקדם חינוך והכשרה ליזמות ביחד עם התנסויות מעשיות ויצירת תרבות ואווירה יזמית בקמפוסים. בכדי לסייע לפרויקטים מצטיינים לעבור משלבי החינוך היזמי וההתנסות המעשית, אל עבר השלב המעשי של הקמת מיזם והבשלתו למימוש טכנולוגי ועסקי מאשרת ות"ת תכנית לקידום מיזמים סטודנטיאליים מצטיינים בשלב הוכחת היתכנות (POC). יצוין כי היכולת לקדם מיזמים אל מעבר לשלב ה"תרגיל האקדמי" והיווצרותם של מקרי הצלחה מתוקשרים תשפיע לא רק על מיסודן של חברות חדשות, אלא גם על רצונם של סטודנטים, אנשי סגל וגורמים נוספים להשתלב בפעילות של מרכזי היזמות והחדשנות באקדמיה.

 עיקרי התכנית

פיתוח דגם ראשוני של מיזם (POC) מצריך על פי רוב משאבים כספיים ראשוניים כדוגמת חומרי גלם לבניית אב טיפוס, הזמנת עבודות ושירותים שונים, ביצוע בדיקות טכניות והנדסיות, סקירת פטנטים, עריכת מחקר שוק, שימוש במאגרי נתונים, שירותי תכנות בסיסיים, ייעוץ עסקי, משפטי, טכני ועוד. שלב ה-POC הינו קריטי במטרה לקדם את המיזמים השונים לרמה בה הם יכולים להתקיים מבחינה עצמאית ולגייס משאבים חיצוניים. יחד עם זאת, שלב ה-POC סובל מכשל שוק מובנה הנובע מהעובדה שמדובר בשלב מקדמי ביותר בו כלל לא ברור אם ניתן להפוך את רעיונות הסטודנטים למיזמים יציבים וברי קיימא. הדבר נכון הן לגבי פרויקטים טכנולוגיים והן לגבי פרויקטים בעלי אוריינטציה חברתית. יתרה מזו, בשלב זה מיזמי הסטודנטים כלל לא קיימים כישות משפטית, עובדה המקשה מאוד על השוק הפרטי להשקיע בהם.

מטרות התכנית

  • הגדלת מספר הפרויקטים אשר ימומשו בפועל במסגרת מרכזי היזמות והחדשנות באקדמיה
  • הגברת המוטיבציה של סטודנטים להשתתף בתכניות היזמות והעלאת רמת המצוינות של מרכזי היזמות והחדשנות
  • חיזוק שיתופי הפעולה והגברת הלמידה ההדדית בין הסטודנטים והסגל מהמרכזים השונים
  • שיפור הסיכויים של סטודנטים לייצר מיזם בעל ערך אשר יהיה מסוגל להמשיך ולהתפתח באופן עצמאי עד למימוש טכנולוגי ועסקי, בדגש על הכשרה ותרגול בתהליך גיוס משאבים
  • יצירת צינור (pipeline) של מיזמים איכותיים של סטודנטים ובניית עתודת פרויקטים איכותיים לאקו-סיסטם היזמי הישראלי

 המיזמים הזכאים להיכלל בתכנית

המיזמים הזכאים להיות מוגשים במסגרת התכנית הינם של סטודנטים/יות הקשורים לתכניות לעידוד יזמות וחדשנות במוסדות להשכלה גבוהה בהתאם לתנאי הסף המפורטים בהמשך או כאלו שאותרו והומלצו למימון ע"י מנהלי מרכזי היזמות במוסדות. התכנית מיועדת למיזמים סטודנטים/יות מתארים ראשונים ותגביל את השתתפותם של סטודנטים מתארים מתקדמים ל-20% מכלל התקציב, כיוון שלסטודנטים אלו יש מקורות מימון אחרים למסחור ידע. יוכלו להגיש בקשות סטודנטים פעילים או עד שנה מתום לימודיהם במוסד. המענקים מיועדים הן לפרויקטי יזמות בעלי עומק טכנולוגי או עיצובי (דוגמת פרויקטים מבוססי תוכנה/אפליקציות/מקוונים/ מוצרים פיזיים/ או שילוב ביניהם) והן לפרויקטים בעלי אימפקט חברתי.

תקציב

כל מוסד אשר עומד בתנאי הסף המפורטים מטה, יגיש 2-4 מיזמים מצטיינים אשר יוכיחו כי ביכולתם לנצל השקעה זו לטובת השקעות המשך במיזם. סכום התמיכה הכולל המבוקש למוסד לא יעלה על 100 אלף ₪ עבור כל המיזמים שיוגשו. השיפוט יתבצע על בסיס מצוינות כאשר הסכום הזכיה המקסימלי למוסד לא יעלה על 100 אלף וסכום הזכיות הכולל יסתכם לתקציב של כ-1 מלש"ח. מוצע כי התכנית תופעל לשנתיים: תשפ"א-תשפ"ב; סה"כ תקציב: 2 מלש"ח.

כספי התמיכה יועברו למוסדות מהם מגיעים המיזמים הזוכים, והמוסד יהיה אחראי על ניהולם השוטף בהתאם לתכנית הפיתוח של המיזם שהוצגה.  סכום הזכייה ישמש במלואו לצרכי המיזם הזוכה עבור השתתפות בהוצאות הנדרשות לפיתוחו.  ככל  שיוותרו יתרות בגין כספים לא מנוצלים בשנת הפעילות הראשונה של התכנית, הם יועברו לטובת מחזור ההגשה הבא.

תנאי סף להגשת מיזמים

1. רשאי להגיש מוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה המתוקצב ע"י ות"ת .

2. קיימת במוסד פעילות יזמית הכוללת:

  • מרכז יזמות פיזי או מקום ייעודי לפעילות צוותי היזמות
  • תכנית הכשרה להקניית כלים ליזמות וחדשנות
  • ליווי ותמיכה של אנשי סגל
  • לפחות 2 אירועי יזמות (דוגמת האקתון) בשנה (במשך השנתיים האחרונות) בהם משתתפים לפחות 50 סטודנטים

 תהליך השיפוט

המיזמים שיזכו בניקוד הגבוה ביותר יזכו בתמיכה. ועדת השיפוט תורכב מ-7-10  חברים בעלי ניסיון ו/או הכשרה בתחום היזמות ותובא לאישור ות"ת.

הקול הקורא הינו חלק בלתי נפרד מההחלטה ומופיע כנספח א' להחלטה זו.

נספח א' – תוספת להחלטה תשפ"א/34