31/05/23

תכנית ות"ת לתגבור השימוש באנגלית ולבינאום החינוך/ההוראה במוסדות המתוקצבים (תשפ"ד-תשפ"ח)

בהמשך למדיניות מל"ג/ות"ת לקידום הבינלאומיות בהשכלה גבוהה בכלל, ובהוראה בפרט, ובהלימה עם הרצון להקנות לסטודנטים בישראל כישורים בינלאומיים הנדרשים בשוק העבודה בדגש על שיפור רמת האנגלית, מחליטה ות"ת לאמץ את המלצות ועדת ההיגוי לנושא בינלאומיות ואנגלית אשר הוקמה בהחלטות  ות"ת ומל"ג  מיום 09/11/2022 ומיום 22/11/2022 בהתאמה, בנוגע למיסוד מתווה המשך לתכנית ות"ת לתגבור השימוש באנגלית ולבינאום החינוך/ההוראה במוסדות המתוקצבים לשנים תשפ"ד-תשפ"ח כדלקמן:

תנאי סף להשתתפות בתכנית: זכאים להשתתף בתכנית כל המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים על ידי ות"ת.

הקריטריונים לחלוקת התקציב בין המוסדות במודל יהיו:

בינאום החינוך וההוראה באנגלית (75%): לפי גידול משנה לשנה במספר הסטודנטים בתואר ראשון:

  • שלומדים קורסי תוכן באנגלית מעבר למינימום הנדרש בהחלטת מל"ג לגבי קורסי הכשרה ותוכן באנגלית (50%)
  • שלומדים קורסים עם מוסד מחו"ל ו/או קורסים משולבים (סטודנטים ישראליים ובינלאומיים), כולל קורסים דיגיטליים או היברידיים (20%)
  • שיוצאים לקורס(ים) או התמחות בחו"ל (5%)

ניידות ובניית יכולות (25%)

  • גידול משנה לשנה במספר תלמידי המחקר הזרים (תואר שני, דוקטורט ופוסט דוקטורט) הלומדים במוסד (15%)
  • זכיות במענקי ארסמוס+ (5%)
  • מספר חברי סגל  בינ"ל (אורחים) שמלמדים לפחות קורס אחד באנגלית (2.5%)
  • זכיות במלגות מארי קירי (2.5%)

בכל רכיב לחלוקת התקציב נקבעה הגבלת מרבית של חלוקת 7.5% מתקציב הרכיב.

תקציב

תקציב התכנית החדשה יעמוד על 50 מלש"ח לשנה להפעלת התכנית בשנים תשפ"ד-תשפ"ח. המקורות לתכנית עומדים מהמקורות הקיימים (40 מלש"ח לשנה), ומתוספת שהתקבלה במסגרת התכנית הרב-שנתית החדשה לתגבור השימוש באנגלית בהשכלה גבוהה (10 מלש"ח).

בכל שנה החל משנת תשפ"ה, תחושב החלוקה התקציבית למוסדות המשתתפים בתכנית על בסיס הקריטריונים לעיל, על פי הנתונים שיעבירו המוסדות עבור השנה הקודמת, למעט במדדים המתייחסים לגידול, עבורם יחשב הגידול כהפרש בין השנה הקודמת לזו שלפניה.

בשנת תשפ"ד, התקציב יחולק באופן שונה מיתר השנים כיוון שרק עבור רכיב "ניידות ובניית יכולות" (25% מהתקציב) ניתן יהיה לחשב את החלק היחסי של כל מוסד על בסיס הנתונים שיתקבלו. מאחר ולמוסדות לא יהיה מספיק זמן להיערך להעברת הנתונים הנדרשים לחישוב הרכיב של "בינאום החינוך וההוראה באנגלית" יחולק חלק זה של התקציב (75%) על פי מדרגות תקצוב המתייחסות למספר הסטודנטים הלומדים במוסד לתואר ראשון.

המוסדות אשר יזכו בתקציב במסגרת התכנית לכל אורך שנות פעילותה, החל משנת תשפ"ד, יהיו רשאים לעשות בו שימוש לתקצוב פעילויות המשמשות להשגת המטרות והיעדים לעיל בנושאי בינלאומיות ואנגלית בתוך המוסד בלבד, לפי מספר שימושים מורשים, כגון: כוח אדם העוסק בבינלאומיות ואנגלית; תרגום, הסבה, תחזוקה ופיתוח קורסי תוכן (לרבות קורסים מקוונים) להוראה בשפה האנגלית; מלגות לסטודנטים ולאנשי סגל; שיווק בינלאומי; מערכות תמיכה/הכשרה, מחשוב ומידע; בניית שותפויות; אירוח של חוקרים/מרצים אורחים, וכדומה, וידווחו על שימושים אלו בדו"ח אשר יוגש לצוות המקצועי בות"ת אחת לשנה.

כדי למנוע שונות חריגה בין המוסדות, ועל מנת לאפשר חלוקה יחסית ותחרותית בין המוסדות תוך התייחסות לשונות ולגיוון הקיים במערכת ההשכלה הגבוהה, החליטה ות"ת כי בכל רכיב תהיה הגבלת מקסימום של חלוקת 7.5% מתקציב הרכיב.

המוסדות שירצו להשתתף בתכנית יתבקשו להגיש נתונים אודות הפעילות הבינלאומית בשנת תשפ"ג עד סוף יוני 2023. בבניית תקציב תשפ"ה שנה"ל תשפ"ג תשמש כשנת בסיס ((T-2 לצורך מדידת הגידולים.

המוסדות המשתתפים, יידרשו להגיש מדי שנה עד חודש יוני את הנתונים לצוות המקצועי בות"ת על מנת להיכלל בתכנית. פורמט לדיווחי המוסדות יישלח יחד עם ההנחיות.