תהליך הערכת איכות

האגף להערכת איכות ומגוון ממנה ועדות מומחים בינלאומיות לביצוע תהליכי הערכת איכות במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. מדי שנה נבחנים מספר תחומי לימוד אקדמיים, אשר נקבעים בהתאם לתוכנית רב שנתית אגפית. כל ועדה בוחנת את כלל תוכניות הלימודים בתחום הנבחר, בכל המוסדות להשכלה גבוהה.* עם זאת, הועדה אינה משווה בין תוכניות הלימוד במוסדות השונים, אלא בוחנת כל תוכנית באופן עצמאי, לאור המאפיינים המייחדים אותה.

תוכניות הלימוד בכל תחום אקדמי עוברים תהליכי הערכה על ידי המל"ג מדי 8-10  שנים. נכון לשנת 2024, אגף הערכת איכות בחן כ-90 תחומי לימוד, ביותר מ – 450 מחלקות.

היבטים לבחינה:

  • חזון, מטרות ויעדי התוכנית
  • מבנה תוכנית הלימודים, תכניה והיקפה
  • תוצרי הוראה ולמידה
  • סטודנטים
  • מחקר
  • סגל אקדמי ומנהל משאבי אנוש
  • תהליך ההערכה העצמית
  • תשתיות
  • מגוון
  • נושאים נוספים שיקבעו על ידי ועדת ההערכה

שלבי התהליך:

1. כתיבת דוח הערכה עצמית על ידי המחלקה והמוסד האקדמי. הדוח נכתב בהתאם להנחיות האגף להבטחת איכות ומגוון, וכולל מידע מקיף ומפורט לגבי המוסד, המחלקה ותוכניות הלימודים. בנוסף, המוסדות מתבקשים לתאר את תהליכי הערכת האיכות הפנימיים שהם מבצעים באופן שוטף.

2. גיוס ועדה של מומחים בינלאומיים בתחום הנבחר. חברי הוועדה קוראים את דוחות ההערכה העצמית שהוגשו על ידי המוסדות ומבקרים בהם. במסגרת הביקור, הוועדה ורכזת הוועדה נפגשים עם ראשי המוסד האקדמי, ראשי התוכנית, סגל, סטודנטים ובוגרים, וכן מסיירת במוסד.

3. לאחר הביקורים, הוועדה כותבת דוח מקיף המתייחס לנקודות לשיפור ולשימור בתכנית הלימודים הנבדקת וכן המלצות ליישום. בנוסף, נכתב דוח כללי המתייחס לנעשה בתחום ברמה הארצית.

4. דוחות הוועדה מוצגים בפני ועדת המשנה להבטחת איכות ומליאת המל”ג. חברי המל”ג דנים לעומק בתכנים ובהמלצות הוועדה, ומצביעים על החלטות ליישום המלצות הוועדה.

5. יישום ההחלטות נבדק לאורך זמן על ידי האגף, באמצעות סוקר חיצוני (לרוב יו”ר או חבר הוועדה הבינלאומית).

*בתנאי שתוכניות הלימוד קיבלו הסמכה קבועה מהמל"ג, או שלמוסדות ניתנה אוטונומיה לפתיחת תוכניות הלימוד. כמו כן, חלק מהתוכניות עוברות תהליך IQA במקום תהליך הערכת האיכות מטעם המל"ג (למידע נוסף).