18/10/23

תכנית ות"ת למלגות לבתר-דוקטורנטים מצטיינים בתחומים של אנרגיה ואקלים (תשפ"ד-תשפ"ח)

בישיבתה ביום 8.6.2022 דנה ות"ת בגיבוש עקרונות התכנית הרב-שנתית של ות"ת/מל"ג לשנים תשפ"ג-תשפ"ח, ואישרה באופן עקרוני קידום תכנית דגל למחקר בתחום הקיימות ומשבר האקלים, בכפוף לקבלת המשאבים הנדרשים מהאוצר (ראה החלטת ות"ת כאן). ב-7.12.2022 החליטה ות"ת וב-13.12.2022 החליטה מל"ג על מינוי וועדות היגוי מייעצות בתחומים של: (1) אנרגיה והתמודדות עם שינויי האקלים (2) חקלאות, מזון/תזונה ושימור המגוון הביולוגי ושימוש מקיים במשאבי טבע, ו(3) מדעי הים והמים. זאת בהמשך לשאלונים שנשלחו למוסדות המתוקצבים, לסקירה בינלאומית, ולהבנה כי מדובר בתחומים בהם מוערך כי השקעה תוספתית תביא לקפיצת מדרגה, למיצוב האקדמיה הישראלית בחזית המחקר המדעי, ותקדם את מדינת ישראל למעמד של מובילה במציאת פתרונות להתמודדות עם משבר האקלים ועמידה ביעדי הפחתת פליטות גזי חממה וצמיחה בת קיימא.

ב-5.7.2023 הובאו המלצות ועדות ההיגוי לדיון בות"ת וזו אישרה, בין היתר, תכנית מלגות לבתר-דוקטורנטים מצטיינים בתחומים של אנרגיה ואקלים. דוחות הוועדות המפורטים נמצאים באתר המל"ג. הרציונל למיסוד תכנית המלגות נעוץ ברצון לחזק את הקהילה המחקרית ע"י תמיכה בפיתוח העתודה המחקרית לטובת הגדלת מספר החוקרים שיהפכו למובילים באקדמיה ובתעשייה בתחומים לעיל. כל זאת ע"י מתן סיוע כספי לסטודנטים מצטיינים באוניברסיטאות המחקר המתוקצבות ע"י ות"ת המעוניינים לפנות למסלול בתר דוקטורט, בכדי לאפשר להם להקדיש את מלוא זמנם ועיסוקם ללימודים ולמחקר במסגרת לימודיהם.

 

מאפייני התכנית

לטובת עידוד והבטחת העתודה המחקרית, ממליצה ות"ת על מיסוד של תכנית מלגות הצטיינות לבתר דוקטורנטים במתווה ובתנאים זהים לתכניות הפועלות כיום בהצלחה במסגרת תכניות הדגל במדע וטכנולוגיות קוונטים, ובמדעי הנתונים ובינה מלאכותית.

להלן מאפייני התכנית:

I. הזוכים בתכנית המלגות יבחרו על בסיס קריטריונים של מצוינות מדעית, באמצעות ועדות שיפוט שיורכבו ע"פ נהלי מל"ג/ות"ת.

II. תכנית המלגות תופעל למשך חמישה מחזורים שיפתחו בין השנים תשפ"ד-תשפ"ח.

III. ת"ת תשתתף במימון של 3 מלגות בתר דוקטורנט דו-שנתיות במחזור (סה"כ 15 מלגות דו-שנתיות). ועדת השיפוט איננה מחויבת לחלק את סך המענקים שנקבעו לה במכסת המחזור, במידה ואיכות המועמדים איננה עונה על דרישותיה וציפיותיה. עוד יצוין כי ועדת השיפוט אינה מחויבת להתחשב בסדר העדיפויות ששלח המוסד (ראה סעיף 1 מטה).

IV. גובה המלגה יעמוד על 120,000$ למלגה דו-שנתית (סה"כ מסגרת התקציב עבור 15 מלגות עומדת על 6.750 מלש"ח עבור 15 מלגות, לפי שע"ח 3.65 ₪ = 1$).

V. כל מוסד יוכל להגיש עד שני מועמדים במחזור.

תקציב התכנית

להלן טבלה המפרטת לפי שנים את תקציב תכנית המלגות:

  תשפ"ה תשפ"ו תשפ"ז תשפ"ח תשפ"ט תש"צ סה"כ
מלגאים פעילים 3 6 6 6 6 3 6.75
סה"כ עלות (מיליוני ₪) 0.687 1.344 1.344 1.344 1.344 0.687 6.75

 תקופת המלגות

  • המלגה תינתן לתקופה של שנתיים לכל היותר. הענקת המלגה בשנה השנייה מותנית בפעילותו האקדמית של המלגאי ובהעברת הדיווח על פעילות זו.
  • יובהר כי האמור לעיל הינו בכפוף לסעיף 11 בכללי המועצה להשכלה גבוהה בדבר התאמות עקב טיפולי פוריות, היריון, לידה, אימוץ או קבלת ילד למשמורת או אומנה, ולעניין היעדרות בשל אירוע מזכה, וכן בהתאם לתיקון כללי זכויות הסטודנט כפי שנשלחו למוסדות ע"י המל"ג ביום 22.8.2018.

תנאים כלליים להגשת מועמדות

א. התמיכה מיועדת לבעלי אזרחות ישראלית או לבעלי מעמד של "תושב קבע".

ב. המועמדים יוגשו למלגת בתר-דוקטורט לתקופה שלא תפחת משנתיים.

ג. המועמדים טרם החלו את לימודי הבתר-דוקטורט וצפויים להתחיל את ההשתלמות בחו"ל במהלך שנת הלימודים העוקבת.

ד. המועמדים צפויים לקבל את התואר השלישי לא יאוחר משנה לאחר היציאהלהשתלמות, ובעת תחילת השתלמותם לא יחלפו למעלה מחמש שנים ממועד קבלתהתואר השלישי.

ה. יוגשו כמועמדים למלגה מועמדים שעד מועד ההגשה כבר יש להם מוסד מארח ומנחה אומועמדים שבעת מועד ההגשה עדיין אין להם מוסד מארח ומנחה אך יוכלו להתארגןבנושא זה עד ה-1.9.2024 (ואז ידרשו להגיש המסמכים הרלוונטיים).

ו. בהתאם למדיניות מל"ג/ות"ת בנושא שוויון מגדרי, יש לעשות מאמץ לגייס מספר שווה של נשים וגברים לתכנית. במידה ולא נמצאו מועמדות מתאימות, יתבקש המוסד להביא דברי הסבר נלווים.

אופן ההגשה

יודגש כי המועמדים יוגשו ע"י האוניברסיטה ולא באופן עצמאי.

להלן המסמכים הנדרשים להגשה:

1. רשימת המועמדים, מדורגים ע"פ סדר עדיפויות של האוניברסיטה (מצ"ב טופס אקסל).

2. דברי הסבר בנוגע לתהליך בחירת המועמדים בצירוף התחייבות חתומה ע"י הרקטור בנוגע לעמידתם בתנאי התכנית.

3. עבור כל מועמד:

3.1 קורות חיים של המועמד (עד 2 עמודים, כולל פרטי קשר ופירוט אודות השכלה אקדמית, השתתפות בכנסים, ומלגות/מענקים/פרסים, לא כולל פרסומים).

3.2 גיליונות ציונים לתארים ראשון, שני ושלישי (היכן שרלבנטי).

3.3 רשימת פרסומים הכוללת הפרדה בין מאמרים שפורסמו/התקבלו לפרסום, ומאמרים שהוגשו ונמצאים בשיפוט. נא להכניס קישורים למאמרים, היכן שניתן.

3.4 תקציר עבודת הדוקטורט (עד 5 עמודים באנגלית כולל תרשימים וגרפים, לא כולל ביבליוגרפיה), ותקציר באנגלית (עד 450 מילים).

3.5 תכנית המחקר להשתלמות הבתר-דוקטורט (עד 5 עמודים באנגלית כולל תרשימים וגרפים, לא כולל ביבליוגרפיה), ותקציר באנגלית (עד 450 מילים)

3.6 שניים-שלושה מכתבי המלצה חתומים (באורך מקסימלי של עד 2 עמודים כל אחד) מאנשי אקדמיה בכירים המכירים את המועמד, ופרטים אודות הממליץ (תחום, מוסד וכו'), והקשר שלו עם המועמד. לפחות אחת מן ההמלצות תהיה ממנחה הדוקטורט. ההמלצות לא יהיו בנות יותר משנתיים.

3.7 מכתב המלצה מהמנחה העתידי לבתר-דוקטורט, אם כבר ידועה זהות המנחה (עד 2 עמודים).

3.8 פירוט מלא אודות מקורות מימון נוספים כגון שכר ו/או מלגה נוספת. על מנת להבטיח מניעת כפל תקצוב, יודגש כי במקרים בהם זכה המלגאי במלגות או מענקים שמקורם בתקצוב ציבורי ישראלי בנוסף למלגה זו, יהיה על המועמד לבחור במלגה/מענק אחד בלבד.

3.9 התחייבות חתומה מטעם המועמד לעמידה בתנאי התכנית.

תיקי המועמדים הכוללים את כל המסמכים המוזכרים לעיל, יועברו על ידי רכז/ת המלגות המוסדיים לוות"ת, בקישור ל- OneDrive אשר ישלח לכל מוסד בנפרד. יש להעלות את כל הקבצים הנדרשים עד לתאריך 3.4.2024.

תנאים למימוש המלגה

בתום כל שנה אקדמית תגיש האוניברסיטה לות"ת דו"ח שנתי הכולל  את המידע הבא:

  • רשימת המלגאים הממשיכים לשנת ההשתלמות השנייה בצירוף דוח התקדמות אקדמי, דיווח קצר מטעםמנחה השתלמות בתר-הדוקטורט, וכן המלצה להמשך הענקת המלגה לשנה נוספת. האוניברסיטה מתחייבת להודיע על כל הפסקת לימודים העולה על שישהחודשים.
  • פרוט שמות המלגאים המסיימים, ומידע (אם קיים) על אפשרויות ההתפתחות האקדמית או המקצועית שלהם (כגון: קליטה כחבר סגל, יציאה לבתר-דוקטורט נוסף וכדומה).
  • דיווח כספי על התשלומים שהועברו לכל זוכי המלגה בשנת הלימודים הנוכחית (שנה ראשונה ושנייה), חתום על ידי מנהלהכספים של האוניברסיטה. על סמך הדיווח הנ"ל, תעביר ות"ת לאוניברסיטאות בסוף שנת הלימודים את כספי המלגות בגין השנהכולה עבור כל המלגאים.

ות"ת מאשרת את תכנית המלגות לבתר-דוקטורנטים מצטיינים בתחומים של אנרגיה ואקלים (תשפ"ד-תשפ"ח) בנוסח המפורט לעיל ומאשרת לצאת בקול קורא לאוניברסיטאות המחקר המתוקצבות על ידה בנוסח זהה לתכנית. לאור הנסיבות, והמצב הביטחוני בישראל, יו"ר ות"ת יוכל לאשר דחייה בתאריך ההגשה של הקול הקורא לעיל.