18/10/23

תכנית ות"ת לתמיכה בקליטת חברי סגל במדעי הים והמים (תשפ"ד-תשפ"ח)

בישיבתה ביום 8.6.2022 דנה ות"ת בגיבוש עקרונות התכנית הרב-שנתית של ות"ת/מל"ג לשנים תשפ"ג-תשפ"ח, ואישרה באופן עקרוני קידום תכנית דגל למחקר בתחום הקיימות ומשבר האקלים, בכפוף לקבלת המשאבים הנדרשים מהאוצר (ראה החלטת ות"ת כאן). ב-7.12.2022 החליטה ות"ת וב-13.12.2022 החליטה מל"ג על מינוי וועדות היגוי מייעצות בתחומים של: (1) אנרגיה והתמודדות עם שינויי האקלים (2) חקלאות, מזון/תזונה ושימור המגוון הביולוגי ושימוש מקיים במשאבי טבע, ו(3) מדעי הים והמים. זאת בהמשך לשאלונים שנשלחו למוסדות המתוקצבים, לסקירה בינלאומית, ולהבנה כי מדובר בתחומים בהם מוערך כי השקעה תוספתית תביא לקפיצת מדרגה, למיצוב האקדמיה הישראלית בחזית המחקר המדעי, ותקדם את מדינת ישראל למעמד של מובילה במציאת פתרונות להתמודדות עם משבר האקלים ועמידה ביעדי הפחתת פליטות גזי חממה וצמיחה בת קיימא.

ב-5.7.2023 הובאו המלצות ועדות ההיגוי מייעצת לות"ת למחקר בנושאים של מדעי הים והמים לדיון בות"ת וזו אישרה, בין היתר, תכנית תמיכה לקליטת חברי סגל מצטיינים בתחומים לעיל. דוחות הוועדות המפורטים נמצאים באתר המל"ג. הרציונל למיסוד התכנית נעוץ ברצון להגדיל את מספר החוקרים באוניברסיטאות המחקר בתחומים אלו כמהלך מרכזי למינוף הפעילות בהם. 

מאפייני התכנית

I. הזוכים בתכנית מענקי הקליטה לחברי סגל יבחרו על בסיס קריטריונים של מצוינות מדעית, בדומה לתכניות מענקי הקליטה הקיימות של ות"ת (מלגות אלון, והתכנית הייעודית בתחום של מדע וטכנולוגיות קוונטיים), באמצעות ועדות שיפוט שיורכבו ע"פ נהלי מל"ג/ות"ת מחברי סגל בכירים בדרגת פרופסור (כולל אמריטוס). יצוין כי בתחומים לעיל ישנו יתרון משמעותי למינוף של תשתיות וניסיון הקיימים במכוני מחקר חוץ-אוניברסיטאיים, וכן חשיבות למיקום הגיאוגרפי של מעבדת המחקר בהתאם לתחומי ההתמחות הספציפיים, ולכן תינתן עדיפות לשיתופי פעולה בין אוניברסיטה ומכוני המחקר המאפשרים קליטת סגל והקמת/הפעלת המעבדה (כולל הכשרת סטודנטים) באתר המחקר.

II. התכנית תופעל במשך חמישה מחזורים בין השנים תשפ"ד-תשפ"ח ע"פ המתווה המתואר להלן:

ניסיונאים: מענק קליטה חד-פעמי על סך 1.25 מיליון ₪ (לטובת רכש ציוד מעבדה), ומענק מחקר חד-פעמי בגובה 170 אלפי ₪.

תיאורטיקנים: מענק קליטה חד-פעמי בגובה 250 אלפי ₪, ומענק מחקר חד-פעמי בגובה 50 אלפי ₪.

III. תקציב מענקי הקליטה יעמוד על 30 מלש"ח לאורך חמש שנות הפעילות.

IV. כתלות בתמהיל ההגשות (ניסיונאים ותיאורטיקנים,) ובאיכות המועמדים, ניתן יהיה לחלק בכל מחזור בין 4-8 מענקים בהיקף תקציבי כולל של כ-6 מלש"ח פר מחזור. כל אוניברסיטה תוכל להגיש עד 3 מועמדים למחזור. ועדת השיפוט איננה מחויבת לחלק את סך המענקים שנקבעו לה במכסת המחזור, במידה ואיכות המועמדים איננה עונה על דרישותיה וציפיותיה. עוד יצוין כי ועדת השיפוט אינה מחויבת להתחשב בסדר העדיפויות ששלח המוסד (ראה סעיף 1 מטה).

תקציב התכנית

תכנית התמיכה לקליטת חברי סגל תופעל למשך חמישה מחזורים שיפתחו בשנים תשפ"ד-תשפ"ח, ועלותה הכוללת נאמדת ב-30 מלש"ח, כמפורט להלן*:

השתתפות ות"ת שנתית (מיליוני ₪) תשפ"ד תשפ"ה תשפ"ו תשפ"ז תשפ"ח סה"כ
סה"כ עלות התכנית 5.98 5.98 5.98 5.98 5.98 30
רזרבה 0.02 0.02 0.02 0.02 0.02 0.1
סה"כ עלות 6 6 6 6 6 30

* האומדן מתבסס על תמיכה בחמישה חברי סגל במחזור: ארבעה חברי סגל ניסיונאים וחבר סגל אחד תיאורטיקן, וזאת כדי להתכנס למסגרת התקציב שאושרה לתכנית. תמהיל זה יכול להשתנות בהתאם להחלטות ועדת השיפוט ובלבד שסך התמיכה לא תחרוג ממסגרת התקציב המאושרת.

א. תנאים כלליים להגשת מועמדות המענק מיועד לבעלי אזרחות ישראלית או לבעלי מעמד של "תושב קבע".

ב. ניתן להגיש מועמד רק לתכנית מענקי קליטת סגל אחת של ות"ת במחזור נתון (לדוג' לא ניתן להגיש מועמד בו זמנית לתכנית זו ולמלגות אלון במחזור נתון).

ג. ניתן להגיש מועמדים למחזור מענקים אחד בלבד בתכנית זו.

ד. ניתן להגיש כמועמד רק מי שלא היה לו כלל מינוי במסלול הרגיל (מרצה, מרצה בכיר, פרופסור חבר) באוניברסיטה בישראל, ושנקלט בשנת ההגשה או צפוי להיקלט בשנה"ל העוקבת כחבר סגל בדרגת "מרצה", "מרצה-בכיר", "פרופ' חבר" או "פרופ' מלא".

ה. מועמדים לתכנית המענקים יוגשו לא יאוחר מ-7 שנים לאחר אישור הדוקטורט (חופשת לידה באורך חצי שנה לא תיספר במניין השנים).

ו. מועמדים למענק יהיו לאחר סיום השתלמות פוסט-דוקטורט או כאלו שצפויים לסיימה לקראת שנת התכנית הראשונה.

ז. מועמדים יוגשו ע"י רקטור האוניברסיטה המעוניינת לקלוט את המועמד (פרטים לגבי אופן ההגשה מטה). במידה ומועמד לתכנית הודיע לאוניברסיטה שהוא מסיר את מועמדותו כחבר סגל, מחויב הרקטור להודיע על כך לוועדת השיפוט מיד עם קבלת הודעת המועמד.

ח. בהתאם למדיניות מל"ג/ות"ת בנושא שוויון מגדרי, יש לעשות מאמץ לגייס מספר שווה של נשים וגברים לתכנית. במידה ולא נמצאו מועמדות מתאימות, יתבקש המוסד להביא דברי הסבר נלווים.

אופן ההגשה

יודגש כי המועמדים יוגשו ע"י האוניברסיטה ולא באופן עצמאי.

להלן המסמכים הנדרשים להגשה:

1. רשימת המועמדים, מדורגים ע"פ סדר עדיפויות של האוניברסיטה (מצ"ב טופס אקסל).

2. דברי הסבר בנוגע לתהליך בחירת המועמדים (שיקולי האוניברסיטה בהגשת כל מועמד, תרומת המחקר שלו, וכדומה), בצירוף התחייבות חתומה ע"י הרקטור בנוגע לעמידתם בתנאי התכנית.

3. עבור כל מועמד:

3.1  קורות חיים של המועמד (עד 2 עמודים, כולל פרטי קשר ופירוט אודות השכלה אקדמית, השתתפות בכנסים, ומלגות/מענקים/פרסים, לא כולל פרסומים).

3.2  רשימת פרסומים הכוללת הפרדה בין מאמרים שפורסמו/התקבלו לפרסום, ומאמרים שהוגשו ונמצאים בשיפוט. נא להכניס קישורים למאמרים, היכן שניתן.

3.3  תכנית המחקר (עד 10 עמודים באנגלית כולל תרשימים וגרפים, לא כולל ביבליוגרפיה), ותקציר באגלית (עד 450 מילים).

3.4  שניים-שלושה מכתבי המלצה חתומים (באורך מקסימלי של עד 2 עמודים כל אחד), ופרטים אודות הממליץ (תחום, מוסד וכו'), והקשר שלו עם המועמד. הפנייה לממליצים תיעשה על ידי רקטור האוניברסיטה, הדיקן או ראש המחלקה הרלוונטית, ולא על ידי המועמד עצמו. ההמלצות יהיו ייעודיות לתכנית מענקים זו, ולא תתקבלנה המלצות למענקים או מלגות אחרים/ות, חוות דעת כלליות, המלצות למינוי/העלאה בדרגה, או המלצות לכל מטרה אחרת. ההמלצות לא יהיו ממוסד אקדמי אחד ולא יהיו בנות יותר משנתיים.

3.5  התחייבות חתומה מטעם המועמד לעמידה בתנאי התכנית.

תיקי המועמדים הכוללים את כל המסמכים המוזכרים לעיל, יועברו על ידי רכז/ת המלגות המוסדיים לוות"ת, בקישור ל- OneDrive אשר ישלח לכל מוסד בנפרד. יש להעלות את כל הקבצים הנדרשים עד לתאריך 3.4.2024.

תנאים למימוש המענק

  • זוכה המענק מחויב להתחיל בעבודתו בתחילת השנה האקדמית העוקבת את אישור המענק (למעט זוכים שנקלטו באוניברסיטה בשנת הגשת הבקשה למענק). במידה ולא עמד בתנאי זה, יעביר המוסד בקשה מפורטת המסבירה את העיכוב בקליטת המועמד ו/או חוסר הרציפות בעבודתו.
  • האוניברסיטה תעביר לוות"ת את העתקי כתבי המינוי של חברי הסגל ותדווח על מועד התחלת עבודתם בפועל. האוניברסיטה תודיע לוות"ת על כל שינוי במעמדו של מקבל המענק, כולל: יציאה לשבתון, חופשה ללא תשלום, העלאה בדרגה אקדמית. במידה וקיימות סיבות המונעות את קליטת איש הסגל במוסד יהיה המענק מבוטל.
  • האוניברסיטה תעביר לוות"ת אישור על העברת המענקים לכל אנשי הסגל הזוכים בתכנית, חתום על ידי מנהלהכספים של האוניברסיטה. על סמך הדיווחים הנ"ל, ובכפוף להעברה של דו"ח ביצוע הנוגע למימוש כספי מענק הציוד עבור ניסיונאים, תעביר ות"ת לאוניברסיטאות בסוף שנת הלימודים את כספי המענקים בגין השנהכולה עבור כל אנשי הסגל הזוכים. עיכוב במימוש כספי מענק הציוד לניסיונאים עלול להביא לסנקציות בהיעדר הסבר מספק.

 ות"ת מאשרת את התכנית לתמיכה בקליטה של אנשי סגל במדעי הים והמים (תשפ"ד-תשפ"ח) בנוסח המפורט לעיל ומאשרת להוציא קול קורא לאוניברסיטאות המחקר המתוקצבות על ידה בנוסח זהה לתכנית. לאור הנסיבות, והמצב הביטחוני בישראל, יו"ר ות"ת יוכל לאשר דחייה בתאריך ההגשה של הקול הקורא לעיל.