דו"חות הערכה בנושא תקשורת – סבב שני

בישיבתה ביום 21.03.2023 דנה המועצה להשכלה גבוהה בדו"ח הוועדה הבינלאומית להערכת איכות בתחום התקשורת והיא מחליטה כלהלן:

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותה של פרופ' פטרישיה מוי על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המל"ג מבקשת מהמוסדות לאמץ את דוחות הוועדה הבינלאומית והמלצותיה תוך התמקדות בנושאים שעל המוסדות ליישם, כמפורט להלן:

א. על כל המוסדות לוודא שהם עומדים בהחלטת מל"ג בנוגע לקבלה על תנאי, ולא מקבלים יותר מ-10% מהסטודנטים שאינם עומדים בתנאי הקבלה בכל תכנית לימודים.

ב. על המוסדות לוודא שלסטודנטים יש שליטה טובה בשפה האנגלית. כישורים באנגלית נדרשים במחקר ותעסוקה בתחומי התקשורת, ועל המחלקות לכלול חומרי קריאה, קורסי תוכן והזדמנויות לפיתוח כישורי שיחה באנגלית בתכנית הלימודים.

ג. על המוסדות להקפיד על שקיפות ונגישות ההנחיות והציפיות מהסגל והסטודנטים. הדבר נוגע למשאבים ותקנות לסגל וסטודנטים שעוסקים בהוראה, תנאי העסקה ואפשרויות מחקר. כמו כן, מומלץ לעודד שיח ואפשרויות למפגש ושיתוף בין העוסקים בהוראה (עוזרי הוראה, סגל מן החוץ, סגל מן המניין).

ד. על המוסדות לקבוע מדיניות לתכנון תקציבי, אחזקה, עדכון והחלפה של תשתיות וציוד באולפנים ומעבדות, והתשתיות הדיגיטליות להוראה ולמידה. כמו כן, יש לוודא שקיימת גישה לתוכנות שמשמשות את הסטודנטים גם מחוץ לקמפוס.

ה. על כל המחלקות לזהות ולפתח את תחום ההתמחות שלהן, תוך כדי שיח עם המחלקות האחרות לתקשורת בישראל. הדבר יבהיר את הייחוד של כל מחלקה ותכנית לימודים, יבדיל את המוסדות אלה מאלה, ויעודד שיתוף פעולה אינטלקטואלי ומשלים ביניהם.

ו. על המחלקות להבטיח שלסגל מוקצים המשאבים הנדרשים להצלחת עבודתם. תמיכה מחקרית וזמן למחקר, וכן שיפור וקידום ההוראה יתרמו לא רק לסגל אלא גם להצלחת המוסד והסטודנטים.

ז. על המחלקות לפתח תכניות אסטרטגיות לקידום גיוון וייצוג הולם בקרב אוכלוסיות הסטודנטים והסגל. על המוסדות נדרש להגדיר את הגיוון, לקבוע יעדים, ולהעריך אותם.

3. מעקב אחר יישום ההחלטה:

בתוך שנה ממועד קבלת ההחלטה, יגיש האגף להערכת איכות והבטחתה למל"ג דיווח בדבר המעקב ויישום ההמלצות במסגרת ההחלטה הנ"ל.