23/10/2019

הנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית

לראשונה מעל 50,000 סטודנטים מהחברה הערבית

  • תוך עשור גידול של מעל 100% במספר הסטודנטים מהחברה הערבית
  • תואר ראשון – גידול של 95% במספר הסטודנטים
  • תואר שני – גידול של 224% במספר הסטודנטים
  • תואר שלישי – גידול של 118% במספר הסטודנטים

 

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ: "מהפכת שילובם של הסטודנטים הערבים באקדמיה היא הישג חסר תקדים למערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. הסטודנטים מהחברה הערבית מצטיינים כיום בכל המוסדות בישראל ועל כך גאוותנו. לצד הכפלת הסטודנטים בתואר הראשון אנחנו עדים לגידולים מרשימים בתארים המתקדמים (מעל 200% בתואר השני) וזו העדות הטובה ביותר לכך שעמדנו במשימה ובזכות תכנית הוליסטית רחבת היקף, ליווי אישי והכוונה החל משלב התיכון ועד לתארים המתקדמים, ובזכות השקעה גדולה של משאבים הצלחנו להסיר חסמים של עשרות שנים.

סגן יו"ר המל"ג פרופ' אדו פרלמן: "מערכת ההשכלה הגבוהה היא המפתח להשתלבות בחברה בכלל ובמשק הישראלי בפרט. הכפלת מספרם של הסטודנטים מהחברה הערבית, ובכלל זה בתחומי לימוד מובילים, באוניברסיטאות המחקר ובמכללות הינה מהפיכה, פרי מאמצים של רבים בות״ת ומל״ג, המובילה לצמצום פערים ולשילובם במעגל התעסוקה. הגדלת מספרם של סטודנטים מהחברה הערבית בלימודי התואר השני ובמיוחד בלימודי התואר השלישי מבטיחה את שילובם בהנהגה האקדמית-מחקרית של החברה הישראלי. מל"ג וות"ת ימשיכו להרחיב גם בשנים הבאות את התמיכה בתכניות לשילוב סטודנטים מהחברה הערבית בדגש על הכוונה של הצעירים להגשמה עצמית ולמקצועות מבוקשים במשק, מקצועות המדעים וההייטק, פסיכולוגיה ותחומים אחרים שבהם יש תת ייצוג לחברה הערבית".

 

בשנת תשע"ט, לראשונה, מעל 50,000 סטודנטים למדו במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. מדובר בגידול של מעל 100% מאז תחילת העשור – בשנת תשס"ט למדו בישראל בסך הכל 24,377 סטודנטים מהחברה הערבית.

על פי הנתונים בשנת תשס"ט, מספרם של הסטודנטים הערבים לתואר ראשון היה 21,142 בלבד, והם היוו בסך הכל כ-10% מהסטודנטים לתואר ראשון בישראל. כעבור עשר שנים, בתשע"ט, למדו בישראל 41,087 סטודנטים ערבים לתואר ראשון, אשר היוו 17.7% מסך כלל הסטודנטים לתואר ראשון.

בתואר השני חל בעשור האחרון גידול של 224% במספר הסטודנטים הערבים. בתשס"ט למדו בישראל רק 2,855 סטודנטים ערבים, שהיוו 6% בלבד מסך הסטודנטים לתואר שני בישראל. בתשע"ט גדל מספרם ל-9,247 סטודנטים, אשר מהווים 14.6% מסך הסטודנטים לתואר שני בישראל. בשנים אלו חל גידול משמעותי של 118% גם בקרב הלומדים לתואר שלישי, כך שבשנת תשע"ט למדו בישראל 828 סטודנטים ערבים לדוקטורט, 7.1% מכלל הדוקטורנטים בישראל, לעומת 380 סטודנטים בלבד, בשנת תשס"ט.

 

  • ראיה רב שנתית – פילוח הסטודנטים הערבים לפי תארים

 

הגידול בשילוב הסטודנטים מהחברה הערבית הוא תוצאה של תכנית הוליסטית מקיפה שמפעילה ות"ת החל בשלב התיכון ועד הלימודים לתארים מתקדמים:

כאמור מספר הסטודנטים מהחברה הערבית באקדמיה הכפיל עצמו במהלך העשור האחרון ועומד כיום על כ- 50,000 סטודנטים. גידול משמעותי זה הנו תוצאה של תכנית הוליסטית ורחבת היקף שמופעלת על ידי ות"ת ומל"ג ב- 8 השנים האחרונות. התכנית מתחילה בשלב התיכון עם חשיפה לאקדמיה וממשיכה בתמרוץ ובתגבורים על פני רצף השלבים בתוך האקדמיה, החל במכינות הקדם אקדמיות, דרך התואר הראשון, המשך בתמיכה בתארים המתקדמים – תואר שני, תואר שלישי ופוסט דוקטורט ועד למינוי אנשי סגל אקדמי במוסדות.

בשלב לימודי התיכון פועלת "תכנית רואד" בכ- 45 אשכולות של ישובים, המאגדים כ 70 ישובים, ומעניקה חשיפה, מידע, וסיוע בבחירת תחום לימודים לאקדמיה לתלמידים מ- 173 בתי ספר תיכון בחברה הערבית, לרבות תמיכות בקורסים רלוונטיים (כגון: פסיכומטרי), סיורים לאקדמיה, יריד השכלה גבוהה בשיתוף עם המוסדות בתוך הישובים.

במסגרת לימודי המכינות הקדם אקדמיות ובלימודי התואר הראשון מופעלות תכניות תמיכה ייעודיות עבור החברה הערבית הכוללות תגבורים בשפה (עברית ואנגלית) וכן תמיכות אקדמיות, כלכליות וחברתיות.

התמיכה המשמעותית בתואר הראשון ניתנת בעיקר בשנה"ל הראשונה לתואר מאחר וזוהי שנה רצופת אתגרים, אשר הצלחה בה מקטינה את שיעורי הנשירה ומגדילה משמעותית את הסיכוי להצליח בכל התואר. עוד בתואר הראשון, בתקצוב ות"ת ובשיתוף המשרד לשוויון חברתי ומשרד החינוך, מוענקת מלגת 'אירתקא' (המופעלת על ידי פר"ח) בכל שנה ל-800 סטודנטים חדשים המתחילים שנה א' בכל מחזור, סה"כ כ-2,250 סטודנטים בשנה. המלגה מלווה את הסטודנטים לכל אורך התואר. הסטודנטים נבחרים על בסיס מצב סוציו אקונומי ותחומי לימוד מועדפים, בכדי להביא לגיוון בתחומי הלימוד הנדרשים בשוק התעסוקה הישראלי ויש בהם תת ייצוג של החברה הערבית,  בין היתר תחומי ההייטק והמוסיקה. גיוון תחומי הלימוד מתבצע באמצעות מגוון תכניות של ות"ת, כגון רואד, המסלולים הייעודיים להנדסה במכינות וכן תכנית הישגים להייטק, המביאה צעירים מהפריפריה, לרבות מהחברה הערבית, לתחומי ההייטק.

כמו כן הוקמו בתקצוב ות"ת מרכזי קריירה ייעודיים עבור החברה הערבית במוסדות, המסייעים בהכנה לשוק התעסוקה. ות"ת תומכת גם בעידוד מצוינות ומעניקה מלגות הצטיינות לתארים מתקדמים בקרב החברה הערבית, לרבות בתואר השני המחקרי, בתואר השלישי ובפוסט דוקטורט וכן תומכת בקליטת אנשי סגל אקדמי מצטיין מקרב החברה הערבית.

  • מלגות מעוף וקליטת חברי סגל אקדמי מצטיין מהחברה הערבית

מאז שנת תש"ע ועד תשע"ט העניקה ות"ת כ-51 מלגות מעוף בסך כ- 48 מיליון ש"ח לחברי סגל אקדמי מצטיינים מהחברה הערבית. מלגות "מעוף" מיועדות למדענים צעירים מצטיינים, בני החברה הערבית. מטרתן לאפשר לזוכים להיקלט במוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת בישראל, אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות, מעבר למסלולים הקיימים, דרך תוספת תקנים ייעודית. המוסדות מתחייבים לקלוט את המלגאים כחברי סגל במשרה מלאה בתום תקופת המלגה.