06/03/2024

קמפוס בר קיימא: לראשונה יתמכו הוועדה לתכנון ותקצוב של המל"ג והמשרד להגנת הסביבה ביוזמות לקידום "קמפוס בר קיימא” כחלק מתוכנית הדגל של הות"ת בקיימות ומשבר האקלים

בימים אלה יוצאים מל"ג/ות"ת והמשרד להגנת הסביבה בתוכנית תמיכה לקידום "קמפוס בר קיימא" במוסדות להשכלה גבוהה בהיקף של 10 מיליון שקל לחמש שנים, כאשר מחצית הסכום ימומן על ידי הות"ת ומחציתו מתקציב קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה. היוזמה היא חלק מתוכנית דגל של הות"ת בקיימות ומשבר האקלים בהיקף של קרוב לחצי מיליארד שקל לחומש הקרוב. התוכנית המשותפת עם המשרד להגנת הסביבה גובשה מתוך הכרה בחשיבות של "הובלה תוך מתן דוגמה אישית", ובהלימה עם יוזמת  "קמפוס ירוק" של המשרד.

המושג "קמפוס בר-קיימא" (Sustainable Campus), מתייחס לקמפוס המשלב עקרונות של קיימות בהתנהלות היומיומית כדי להפחית את טביעת הרגל הסביבתית אשר נוצרת משימוש במשאבים. מטרת התוכנית המשותפת היא לעודד הטמעה של התנהלות מקיימת בקמפוסים, על ידי מתן תמיכה עבור מינוף, הרחבה או שדרוג של פעילויות חדשניות בתחומים כגון: היערכות לשינוי אקלים, תרבות צריכה מקיימת, מיחזור, הפחתת בזבוז ואבדן מזון, וטיפול בפסולת.

התוכנית החדשה תהיה פתוחה לכלל המוסדות המתוקצבים על ידי ות"ת שקיבלו הסמכה של "קמפוס ירוק" של המשרד להגנת הסביבה. ההגשה תתאפשר בשני מסלולים על פי מפתח של מספר סטודנטים וחברי סגל בכל מוסד, כאשר המוסדות הקטנים יותר יוכלו להגיש בקשות תמיכה בהיקף תקציבי של עד 330,000 שקל והמוסדות הגדולים יותר יוכלו להגיש בקשות תמיכה בהיקף של עד 1 מיליון שקל בכל אחד מחמשת מחזורי ההגשה המתוכננים.

בקשות התמיכה יישפטו על ידי ועדת שיפוט אשר תורכב מנציגי האקדמיה והמשרד להגנת הסביבה בעלי מומחיות בתחום הקיימות, על פי קריטריונים של מצוינות הכוללים: אימפקט סביבתי וחברתי-חינוכי, היקף ועומק שיתופי הפעולה (למשל עם עיריות ורשויות מקומיות), ויחס עלות תועלת.

כנס בנושא יתקיים ביום ראשון 17 במרץ 2024 בשיתוף משרד ארסמוס+ בבית ציוני אמריקה. בכנס יציגו מומחים בינלאומיים ומקומיים מאוניברסיטאות ומכללות, דוגמאות יוצאות דופן לקמפוסים ירוקים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "מימון הפרויקטים יאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לקדם התנהלות יום יומית בת קיימא בקמפוסים. אנו מקווים שעל ידי מתן דוגמה אישית וחיבור לערכים המוסדות להשכלה הגבוהה יניעו שינוי חברתי גדול בהרבה מההשפעה הישירה של הפרויקטים."

יו"ר ות"ת, פרופ' יוסי מקורי: "אנו שמחים ומברכים על האפשרות לשתף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה בנושא חשוב זה, ומקווים שהמוסדות האקדמיים יהוו את חוד החנית בהטמעה של פרקטיקות של קיימות, ויצליחו לייצר מעגלי השפעה רחבים לטובת הדורות הבאים ולטובת החברה כולה."