דו"חות הערכת איכות התחום הוראת חינוך מיוחד במכללות לחינוך

בישיבתה ביום 13.2.24 דנה המועצה להשכלה גבוהה בדו"ח הרוחבי של הוועדה להערכת איכות הוראת חינוך מיוחד במכללות לחינוך והיא מאמצת את המלצות ועדת המשנה להערכת איכות מיום 9.1.2024 ומחליטה כלהלן:
1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה בראשותה של פרופ' טלי היימן על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.
2. המועצה להשכלה גבוהה מבקשת מהמוסדות לאמץ את דוחות הוועדה להערכת איכות תוך התמקדות בנושאים שעל המוסדות ליישם, כמפורט להלן:

מדיניות ומבנה
• במוסדות בהם מתקיימות תכניות לימודים מקבילות (גברים-נשים, עברית-ערבית וכו') יש להקפיד שתכניות הלימודים ודרישות התכנית יהיו זהות בכל המסלולים.
• בהתאם למתווה ודמני-ענבר, על המכללות לוודא כי במחלקות להוראת החינוך המיוחד נלמדים קורסים וישנן הכשרות רלוונטיות בנושאי הכלה והשתלבות, וזאת תוך כדי פיתוח מודעות לדינמיות הקיימת בשטח עקב הצרכים המשתנים של התלמידים.

תכנית הלימודים
• על המכללות לערוך בחינה מעמיקה של תכניות הלימודים ובמסגרתה לבצע עדכון של הסילבוסים ורשימות הקריאה בכלל הקורסים, בעברית ובאנגלית, כאשר יש לשלב מקורות מידע מכתבי עת אקדמיים עדכניים.
• על המכללות לוודא כי ישנה קורלציה בין נושאי הלימוד התיאורטיים הנלמדים במכללה (כגון מוגבלויות מורכבות, הפרעות התנהגות ומוגבלויות חושיות) לבין ההכשרה המעשית בבתי הספר.
• על סגל ההוראה במכללות להטמיע שיטות הוראה והערכה חדשניות ומגוונות במסגרת ההוראה שלהם, כגון הוראה היברידית, שילוב כלי הוראה טכנולוגיים וחדשניים, גיוון שיטות הערכה של הסטודנטים וכו'.

סגל אקדמי
• על המכללות לבנות תוכנית אסטרטגית במסגרתה יפעלו לגיוס סגל ליבתי, בעלי תואר שלישי, או בעלי רקע אקדמי ומקצועי מתאים הממוקד בתכנים האקדמיים שנלמדים במכללה.
• על המכללות לבנות תוכנית אסטרטגית לקידום פעילות מחקרית של הסגל האקדמי.

הערכת איכות
● על המכללות לחזק ולהרחיב את תחום הבטחת האיכות הפנימית, תוך שיתוף פעולה עם האגף להבטחת איכות ומגוון במל"ג.

החלטות מל"ג פרטניות